youmeus.blogg.se

Om jag hade hunnit hade det varit en rapp, analyserande och samhällskritisk blogg. Nu blir det mest dravel om hälsa, ungar, mannen och lite annan update till mina tre stadiga läsare ;)

Politik

Kategori: Allmänt

Nej jag kommer inte diskutera politik så värst. Tänker dock att varje samtal innehåller politiska åsikter och vinklingar utan att vi kanske ser det så.
Jag arbetar med en utsatt grupp i samhället, individerna är ofta lättpåverkade och fastnar i starka åsikter som vid respektfulla samtal visar sig stå för något helt annat och kanske inte alls höra samman med deras grundvärderingar. Flera har inte identifierat sina grundvärderingar (det gäller i och för sig inte bara mina klienter utan de flesta personer jag mött/möter i livet!) och behöver få göra det utan att pressas. Det uppmärksammas att utsatta grupper inte röstar eller röstar som andra tycker och Mediaboom (som finns i min närhet) belyser det för att förhoppningsvis uppnå förändring. Läs här.
 
Jag fick en tankeställare igår när tösen frågade om jag tycker om Sverigedemokraterna. Jag svarade: Nej jag är inte överens med deras politik. - Bra för de är rasister - Nja alla som tänker rösta på dem är inte ra... - Pappa har sagt det. - Ehm jaha... Nja de har ett tydligt ställningstagande vad gäller invandrarpolitik men det finns det fler partier som har, jag gillar dem inte för jag tycker att de är bakåtsträvande vad gäller familjepolitik och individers, främst kvinnans, rätt att bestämma. - Aha, jag kanske ska läsa om partierna. - Japp gör det!
Tänker att det blir fler samtal hemma.
Det är inte lätt och jag har inte helt landat i vart min röst hamnar. Det som kan förenkla om man tvekar är att identifiera vilka frågor som är viktiga för en själv, läsa på vart partierna står i just de frågorna och göra en första sållning för att sedan fördjupa sig i de som är kvar.
 
Tänk efter, värdera tankarna, ta ett beslut, stå för det och fördöm inte andras val. 
Vad vet jag, I'm only human...
 
 
Kommentera inlägget här: